برگزاری جشنواره یک روزه عشایری در ابرکوه / خشکسالی و فقر مراتع مشکل اصلی عشایر

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:همزمان با سالروز بسیج عشایر، جشنواره یکروزه ای به همین نام در یکی از مناطق عشایر نشین ابرکوه برگزار شد.

محل برگزاری این جشنواره که با استقبال بسیار خوب مردم و مسئولان رو برو شد، منطقه ویژدانه در 25 کیلومتری روستای اسفند آباد از توابع بخش بهمن ابرکوه بود.

در این جشنواره یکروزه ،خانواده های شهداء، بسیجیان و مسئولان ،شاهد اجرای برنامه های متنوعی از قبیل بازی های بومی محلی، مسابقات تیراندازی با اسلحه ساچمه ای عشایری، اسب سواری واجرای موسیقی سنتی بودند که روزی به یادماندنی را برای آنان به یادگار گذاشت.

آشنائی با یکروز از زندگی عشایری نیز از جمله اهداف برگزاری این جشنواره بود.

در حاشیه این برنامه ها نیز برخی از برنامه های جنبی، شامل مسابقات مقاله نویسی با موضوع نقش عشایر در پیروزی انقلاب اسلامی و نقاشی، در بین دانش آموزان عشایر ، به اجراء در آمد.

این عشایر، به جهت تغذیه دام های خود، از فروردین ماه به مناطقی از مراتع استان فارس در شهرهای بوانات، صفا شهر و برخی از مناطق اقلید کوچ کرده و در اواخر آبان ماه نیز دام های خود را به شهرستان باز می گردانند.

به گفته یکی از جوانان عشایر،عشایر ابرکوه، در فصل زمستان با توجه به فقر مراتع شهرستان،از پس چر مزارع استفاده می نمایند که هزینه های سنگینی را بر آنان تحمیل می کند.

خشکسالی های پیاپی در استان یزد، ضعیف شدن مراتع را به دنبال داشته است که این امر ، مشکلات بسیاری را بر عشایر تحمیل نموده است.





  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا